Word on Fire – 25 år

 

Det begyndte med korte videoer på YouTube, hvor en amerikansk præst i sort skjorte og med et roligt blik forklarede, hvorfor Gud stadig giver mening i en moderne verden. I dag er Word on Fire blevet et af de mest markante katolske medier i verden – og millioner følger med.

Fra prædikestol til podcast

Bag projektet står biskop Robert Barron, tidligere hjælpebiskop i Los Angeles og i dag biskop af Winona-Rochester. Hans mission har hele tiden været den samme: at føre evangeliet ud dér, hvor mennesker befinder sig – også online.
”Hvis Paulus levede i dag, ville han have brugt internettet,” har Barron ofte sagt.

Word on Fire udgiver artikler, podcasts, videoer og bøger. Mest kendt er tv-serien Catholicism, der på smukkeste vis forbinder troens mysterier med kunst, historie og kultur. Serien har været vist på både amerikansk tv og streamingplatforme og har givet organisationen et globalt publikum.

Tro og kultur hånd i hånd

I modsætning til mange religiøse medier, der mest henvender sig til de allerede overbeviste, forsøger Word on Fire at række ud til den brede offentlighed. Film, filosofi og populærkultur bliver brugt som springbræt ind i teologiske emner.
Et eksempel er Barrons analyser af alt fra Martin Scorsese-film til Star Wars – altid med det formål at vise, hvordan menneskers længsel efter sandhed, skønhed og mening peger tilbage mod Gud.

En digital menighed

Word on Fire er mere end bare et medie. Det er blevet et fællesskab. Via Word on Fire Institute kan præster, lægfolk og studerende få undervisning i, hvordan man deler troen i en digital tidsalder. På sociale medier når organisationen hver uge millioner af følgere, og mange lokale menigheder bruger materialet i undervisning og samtalegrupper.

Ros og kritik

Succesen har ikke været uden kritik. Nogle frygter, at projektet bliver for tæt knyttet til Barrons personlige karisma. Andre mener, at organisationen til tider holder sig til en for intellektuel tone, der ikke rammer alle. Men selv kritikerne medgiver, at Word on Fire har sat en ny standard for katolsk kommunikation i det 21. århundrede.

En stemme i samtiden

Word on Fire repræsenterer en ny type kirkelig tilstedeværelse – et sted, hvor troen ikke står i modsætning til moderne kultur, men søger dialog med den. For Barron og hans team handler det ikke kun om at forsvare kirken, men om at vise dens skønhed og sandhed på en måde, der kan fange mennesker i dag.

Som Barron selv har sagt:
“Kirken har altid brugt tidens medier til at forkynde evangeliet. Vores tid kalder på det digitale. Og vi vil være der.”

Tilmeld dig nyhedsbrev

Vi sender nyhedsbrev 3-4 gange årligt

[mc4wp_form]

Hold liv i Katolsk medie- og samfundsprojekt

Bibelen

Sådan læses Bibelen

Bibelen er kristendommens hellige skrift, der består af Det Gamle og Det Nye Testamente og formidler Guds ord til mennesket.